Resereportage

Resereportage Från Semesterresa till Tyskland och Österrike, Juli-augusti

Första Campingen i det forna Östtyskland.
Liten Camping, trångt och dåliga hygienutrymmen.

Vi har de andra åren haft husvagn och då är det inga problem att ha med sig diverse prylar för att tillbringa en härlig semester. Men med en motorcykel och då vi båda har passerat 45 strecket så har man onekligen blivit lite bekväm av sig.

Hur stuvar man allt det man vill ha med sig i en Gold Wing?

För att få svar på den frågan så gjorde vi ett par korta två dagars resor med tält för att se vad vi behövde eller kunde avstå ifrån. Då vi haft motorcykel tidigare och haft 3 dagars semester så hade vi ett hum om vad vi skulle ha med.

Liggunderlag var uteslutet efter att ha provat sådana tidigare på en mc-semester.

Luftmadrass punkt slut. Tält hade vi ett tremanna. Stormkök fanns likaså.

Då vi planerat vara borta 2 veckor så var det lite funderingar på vad  som skulle med samt att  packa prylarna rätt på mc:n.

Vi hade lärt oss vid en liten incident ( som vi redde ut) att packa tunga saker lågt. Egentligen självklart, men...men.

Vår semester började måndagen den 24 Juli. Motorcykeln var packad och klar och med nya sovsäckar, vilket visade sig vara en helt riktig satsning. De gamla sovsäckarna tog alltför stor plats.

Efter att ha uträttat en del nödvändiga ärenden så kom vi iväg 30 min innan utsatt tid.

Nu bar det av mot Trelleborg där vi skall åka med båten 13.00. Vi var där i god tid. Båten var försenad så vi kom inte iväg förrän 13.30.
Kvart över fem kör vi av båten och iland i Sassnitz, Tyskland.
Vi hade bestämt att vi skulle söka upp första bästa camping vi träffade på.
Detta för att använda hela nästa dag till att förflytta oss ner mot Österrike
Vaknade tidigt nästa dag (6.00) av skrikande ungar som höll på att riva sina tält och nästan vårt.  Det var nog någon skolklass på utflykt.  Men vi kom ju upp vi också. Lämnade campingen 8.05 och styrde mot München över Berlin.

Andra campingen  utanför staden Schleiz,
låg vid en sjö, långt till dass.

Väl framme vid Berlin på Autobahn körde vi fel, så det blev ett helt varv runt Berlin på Autobahn.

Vi hade nämligen ingen bra karta över Tyskland, men det fick vi inköpt i en förort till Berlin.

Uppskattar att vi körde ca 10 mil extra. Nåväl med den nya kartan  framme så hittade vi vägen mot München igen.

Utanför vårt fönster på Gasthaus i Ramsau
Bilden tagen tidigt på morgonen

Straxt innan den gamla gränsen mellan öst och västtyskland så stannade vi för att tanka. Vi frågade efter en camping. Enligt "bensinmannen" så skulle det finnas en ca 2 mil bort.
Vi hittade den campingen och den låg mysigt vid en strand till en sjö.
 Denna dag var min födelsedag (nååågra år över 25)
Den firades med snaps till maten och likör till kaffet. och sedan i säng. Så att vi kan vakna utvilade nästa dag.
Det blev en sovmorgon. Vädret var toppen.
Det kan behövas efter regnet igår.
Vi tog det lugnt kom inte iväg förrän 10.30.
Vårt mål denna dag är Berchtesgaden, som ligger efter München mot Zürich
Bara efter någon mil så började det regna igen. Det var inte lite heller, det bara vräkte ner. Men de regnställ vi har hindrar regnet till 100% från att tränga in på våra skinnställ.

Det fortsatte att regna hela dagen. För att slippa resa tält i regnväder så tog vi in på Gasthaus i Ramsau, som ligger straxt utanför Berchtesgaden. Middag åt vi ca 19.00 på Gasthauset.

Riktiga sängar och dusch på rummet samt TV och en underbar utsikt. Vi bestämmer oss för att bo här två nätter och göra våra utflykter härifrån. Det var inget billigt ställe att bo på men vadå........det är ju semester. 125 mark per natt ca 1100 kr + väl tilltagen frukost ingick. (Samt de syltkapslar vi tog med oss )

Efter den rikliga frukosten åkte vi mot  Berchtesgaden för att leta upp Örnästet  uppe på toppen av Kehlstein,  som Hitler hade under 2:a världskriget. Vi hittade det inte, däremot så hittade vi till en nationalpark vid Schönau. Vi parkerade på den stora parkeringsplatsen (under tak) och tog linbanan upp till toppen av Jenner 1800m.ö.h. Helt underbara vyer. Solen lyste med all sinn kraft.

Linbanan upp till Jenner

Efter att ej kommit till Örnästet hittade vi
denna underbara väg, där vi stannade och fikade.

Efter att tillfredställt våra ögon med den underbara utsikten från Jenner tog vi linbanan ner igen. Vi fortsatte nu sökandet efter den plats där man kommer till Örnnästet.

Vi hittade till den bergsluttning som Hitlers gossar hade sina villor på. Stannade till på ett nybyggt museum som beskrev vem Hitler var och vad han stod för. Hela denna plats med alla husen ( de flesta husen är borta) har ett sinnrikt system med underjordiska tunnlar och gångar mellan alla husen och den vaktkasern som fanns här under 2:a världskriget. Som turist kommer man bara in i en mycket liten del av gångsystemet: Men man får en inblick i hur avancerat det var.

Till slut hittade vi den plats där man med buss kommer upp till Örnnästet. Att det var svårt och hitta beror på avsaknaden av skyltar.

Endast en anslagstavla beskrev vad den bussparkering var till.  Hade tidigare under dagen passerat denna plats men trodde att det var till för den restaurang som fanns där. Sista bussen upp till nästet gick 16.30 och upptäckte detta 17.00. Nåväl nu vet vi hur det ligger till så vi kan besöka detta någon annan gång.

Efter detta åkte vi en sväng till och hittade en betalstation för en väg upp i det blå. Det var en underbar fin väg (Rossfeld) som slingrade sig upp i alperna. I vårt letande körde vi i backar med en lutning av 24%. Det var tur att jag monterat på ryggstöd. Annars hade jag väl ramlat av. Det var roligare att köra uppför denna backe, för givetvis kunde vi inte låta bli att även köra nerför. Egentligen borde man stanna här en dag till, men vi får återkomma ett annat år.

Tillbaka till vårt rum i Ramsau. Det har varit en underbar dag med alla dessa vyer, branta backar m.m.

Fredag den 28 Juli vaknade vi av att det smattrade mot fönsterrutorna på rummet.  Packade våra grejor och gick ner för att äta frukost, betalade rummet och tog på oss grodmansdräkt. Klockan 09:50 satt vi på motorcykeln.  Hade sett ut en väg över alperna till Österrike som vi skulle åka. Efter 45 min resa kom vi till en grind. Stängt på grund av vägarebeten, öppnar igen om 5 dagar. Det var bara att vända och åka tillbaka. Tog en annan väg från Ramsau.

På toppen av Rossfeld vägen

Åkte mot Zell Am See. Vid Lofer missade vi att svänga av. Men det var inte konstigt det ösregnade hela tiden, och vi har ju inte någon vindrutetorkare vare sig på mc:n eller hjälmen. Vi kom  till ST.Johan  innan vi vände tillbaka och kom så småningom till Zell am See. Vi var inte riktigt säkra på vart vi skulle åka. Därför stannade vi för att titta på kartan och fundera lite. Vi stod nu vid Taxenbach och floden Salzach. Där stod även en Österrikare och fiskade i regnet. Jag frågade honom om Grossglockner som vi tänkt att passera.

Två tre veckor innan vi åkte på vår semester  hade vi på TV hemma i Sverige sett på nyheterna hur det hade kommit snö på Grossglockner.

Denne Österrikare sade att på motorcykel kunde man inte köra över Grossglockner!!.

Vi hade nu kört hela vägen från Sverige och hit och  får nu veta att det inte går att köra mc över Grossglockner!!!. Besvikna körde vi vidare i ösregnet mot  Mittersill

Kom till Mittersill vid 17 tiden och  hade nu beslutat oss för att ta in på Zimmer Frei.

I Mittersill stannade vi mittemot ett Gasthaus där det på ett hus stod Zimmer Frei.  En dam i vår ålder öppnade och vi stod där i ösregnet med hopp om ett rum. Jodå det var gott om plats, många rum att välja på.  Fick även ställa in vår motorcykel i deras stora garage. Så nu var både vi och mc:n inomhus.  Hela dagen hade vi kört  i hällande Ösregn. Funderingar började komma,  hur denna semester skulle sluta.  I  5 dagar  har vi varit ute och det har ösregnat i 3 av dessa dagar.

Kvällen tillbringades  i Gasthaus där vi åt en underbar Gordon Blue. Det regnade fortfarande, men inte på oss.

Klockan 8.00 nästa dag satt vi vid frukostbordet. Vi var de enda frukostgästerna.  Det var en gedigen frukost som serverades oss. Hemma i Sverige så äter jag bara flingor med mjölk på mornarna. Men här fick man ju mat för nästan  en hel dag.
Vi kunde givetvis inte äta allt  på frukostbordet.
Varken Birgit eller jag är stora i maten.
Ute var det mörka regnmoln, men inget regn.
Vi hade bestämt att sova en natt till på denna plats så det mesta av  våra saker lämnades kvar på rummet.
Målet för dagen var att  försöka  komma över Grossglockner på motorcykel. Birgit sa till mig att det är inte lönt :
 - Du hörde ju vad Österrikaren sade till oss!
 Men jag litar oftast inte på andra, så jag hade utan att säga det,  beslutat  att försöka köra över Grossglockner.
Till Birgit sade jag att vi kunde köra till Lienz och där  äta middag, och sedan åka tillbaka.

Regnmolnen borta, på väg mot Lienz.

Vi körde väg 108 från Mittersill till Liens. Det är underbart att köra på vägar som har stora höga berg  på sidan om vägen. Det började regna efter 15 minuters körning så det var bara att stanna för att ta på dräkten igen.

Fortsatte vår färd mot Lienz. När vi passerat Felbertauern Tunneln så öppnade sig himmelen och den var ljusblå.

Helt ljusblå med några enstaka vita moln. Det var bara att slå stopp på maskineriet och ta av dräkten. Det var underbart att få köra enbart i skinnställ med solen skinande från en klarblå himmel, känna värmen tränga igenom skinnstället. Stanna igen och ta av tröjan. Helt underbart.

Kyrkan i Helligenblut

Lienz ligger vackert nedanför alperna. Inne i centrum stannade vi för att gör div. matinköp. Här var hela stan på fötter. Orkestern  på torget spelade humpa-bumpa musik.
Efter att handlat åkte vi mot Iselsberg och Winklern där  motorcykeln tankades.
Helligenblut blev nästa stopp. Har läst att denna lilla by skall vara ett "mecka" för Goldwingers. Vi stod på parkeringen ovanför och tittade med kikare ner mot campingen för att se alla dessa Goldwing´s.
 Hur många såg vi??? En enda stackare !!

Byn Helligenblut ligger underbart vackert i dalgången.

Fortsatte och straxt innan betalstationen nationalparken Hohe Tauern, stannade vi på en rastplats för att tillreda vår middag på stormköket. Här tillreddes kalops  på burk och till detta  kokades ris.

Vi hade släpat med oss detta från Sweden.

Mätta och belåtna for vi mot Frans Josefs Höhe, en glaciär.

Vilka underbara vyer,  de går inte att beskriva i ord.

Här var det många  motorcyklister som stannat. Det var faktiskt väldigt många motorcyklar vi såg,  på väg upp eller ner under vår färd längs Grossglockner-Hochalpensrasse.  Efter glaciär besöket for vi tillbaka en bit och  körde nu över Grossglockner mot Zell Am See.

Högsta toppen  vi körde upp på var 2576 m.ö.h.

Rastplats efter Helligenblut

Parkeringen vid Frans Josef

Mc vägar

Ovanför molnen

In i dimman på 2576 m höjd

Kafferast på väg nerför Grossglockner mot Zell am See

Nu bar det av nerför, branta slingrande serpentinvägar. Man får hålla tungan rätt i munnen så att man inte kör över stupen. Det är underbara vyer man får uppleva. Ni som har kört här  instämmer säkert. Ni som inte kört här rekommenderas verkligen ett besök. Om man vill kan man ju köra tillbaka över Grossglockner igen samma dag, det är ju inte längre än att det går utmärkt. Vi hade tänkt att campa i Helligenblut och köra just över och sedan tillbaka. Men vädret fick oss in på "Zimmer Frei" och därför blev det inte av för oss denna gång, då det i så fall blivit lite många mil att köra tillbaka till Mittersill.

Efter alla stopp längs vägen var vi nu kaffesugna. Fram med köket igen,  använder snabbkaffe. Är man kaffesugen så smakar det utmärkt.  Hade verkligen stor lust att åka tillbaka samma väg. Men det hade  inte hunnits med denna dag, så det får väl bli nästa gång (när det nu kan bli).

Vi var tillbaka på rummet igen vid 18 tiden. En underbar dag och som det visade sig: " Lita aldrig på någon,  inte ens de boende i landet".

Nästa morgon.
Åt frukost , betalade för rummet och styrde mot Krimmler-Fälle. Framme vid vattenfallen var det stora parkeringar. Parkerade mc:n och tog av regnkläderna. Alla andra som parkerat gick mot vattenfallen,  så det var väl bara att följa efter.  Gick och gick och gick....... Nej det är alldeles för långt, så vi vände och gick tillbaka till parkeringen. Chansade på att inte behöva ta på regnstället, då det för tillfället inte regnade.
För att komma vidare denna väg så fick man passera en betalstation. Det kostade 50 shilling, och nosen styrdes uppför en underbar serpentinväg.
Halvvägs upp var det en parkering och utsiktsplats, där utsikten mot Krimmler fallen var förträfflig.

Regnkläder av vid Krimmlerfallen

Tog några kort, och fortsatte uppför den slingrande branta vägen. Denna väg, väg nr 165 från Krimmlerfallen mot Zell am Ziller  och Kaltenbach ner till väg A 12 (E 60 och  E 45)  var mycket trevlig med branta  beväxta branter och stup. Emellanåt så körde  man inne i "djungeln" på asfalterad väg.  Underbar väg.  Efter någon timma kom vi ut på väg A12 och vände mot  Innsbruck. Stannade på en Shellmack för att tanka både mc och kroppen. Hade jag inte varit vaken så hade jag blivit blåst på en hundralapp. Fortsatte med full tank och mätt mage förbi Innsbruck på motorvägen och svängde av vid Telfs. Vidare på väg 189 mot Lermos.

Vid Reutte tog vi höger mot PlanSee. Kom så småningom fram till en mycket vacker belägen sjö, omgärdad av höga berg och flera olika campingplatser

Valde en camping med en skylt som sade att motorcyklar var välkomna. Det var en bra camping och mycket lämplig för mc-burna turister. Campingen har liksom platåer med lagom stora ytor för att antal tält på varje platå. Denna dag har det inte kommit regn på oss. Därför var det heller inte svårt att resa tältet.

Nere vid Stranden låg en Restaurang. Vi var inte speciellt motiverade att plocka fram stormköket. Därför var ett besök på restaurangen inte helt fel.

Kvinnan som tog emot vår beställning såg ut ha blivit misshandlad av någon. Hon haltade och hade en stor blåtira vid ena ögat samt blåmärken på armarna. Stackars kvinna hon led, det syntes.

Camping vid PlanSee

Under natten har det ösregnat, men nu på morgonen vid 8 tiden så lyser solen. Den har inte synts för mycket. Tog det lugnt så att tältet fick soltorka.

Lämnade campingen vid 11.30 och åkte längs på en kurvig väg längs med sjön.

Åkte norrut mot Lindhof som ligger i precis över gränsen från Österrike in i Tyskland. Lindhof är ett mycket trevlig park med ett litet slott. Det fina är hur parken är uppbyggd.

Det är väl värt ett besök här

Efter att gått runt i parken någon timma tog vi samma väg tillbaka till PlanSee, och sedan in till Reutte. Spriten till stormköket var nästan slut så det var till att leta upp en affär där sådant såldes. Lättare sagt än gjort. På bensinmacken hade de ingen aning am vad vi ville ha. Trots att personalen fick lukta på återstoden av den sprit vi hade till stormköket.

Kanske att en färgaffär kunde hjälpa oss. Efter att även mannen i färgaffären fått lukta på återstoden i vår flaska så tog han fram en plåtflaska som kunde vara det vi sökte. Lukten var inte densamma. Köpte ändå flaskan och gick ut till motorcykeln för att fylla på vår röda säkerhetsflaska. Vår flaska var på ½ liter och den vi köpte var på 2 liter. Ville inte ha en osäker plåtflaska liggande och skumpa i vårt bagage.

Parken vid Lindhof

Tog därför plåtflaskan med återstoden och gick in i affären igen. Förklarade hur det låg till. Handlaren köpte tillbaka återstoden, vilket var det mesta i plåtflaskan. Med en nyfylld spritflaska fortsatte vi på väg 198 och 200 mot Bregenz. Åter en underbar väg som går i en dalgång.
 Tog en avstickare upp i bergen. Smal krokig och brant väg med varningsskyltar för mc åkare,  att inte chansa som motorcyklist. Det fanns flera sådana vägar som ledde upp i bergen. Men vi hade som mål att ta oss mot Bregenz, så några fler avstickare blev det inte.
Var inne på en del campingplatser, men de var fullbokade allesammans.
Hittade ingen camping förrän att vi kom till Bregenz.
I Bregenz var vi för en del år sedan, så därför visste jag var det fanns campingplatser.

Vid väg 200 i Österrike

Camping i Bregenz

De ligger samlade nere vid Bodensee, sjön som Bregenz ligger vid .

Campingen som blev vårt val hade väldiga arealer att slå upp tältet på. Det har regnat en hel del och där vi valde att resa tältet var en bit från husvagnarna. Gräset var lite blött, och marken mjuk,  jag vill inte sätta fast  motorcykeln i någon lerjord. Så lite försiktighet skadade inte vid val av tältplats. När vi valt tältplats så kom det ett par fram till oss och presenterade sig.

De var från Strängnäs och hade också på en Guldwinge åkt hit ner.

Efter tältresningen och besöket i duschen gick vi upp till baren / serveringen. Slog oss ner vid ett bord där våra tältgrannar från Sverige satt. Vi hade en trevlig kväll där resminnen från tidigare mc resor berättades.

Dagen därpå vaknade vi med SOL, inte ett moln på himlen och temperaturen denna dag var ca 28 grader.

Efter att vi packat våra pinaler och sagt adjö till våra tältgrannar lämnade vi campingen 10.45.

För att komma upp på Autobahn som leder till Tyskland, körde vi i många vägtunnlar.

Hela dagen tillbringade vi på Autobahn nr 7. Stannade för att laga middag på en parkering och passade på att fika vid tankningarna,  som blir en del på en sådan här  resa. Övernattningen hade vi bestämt att det skulle vara vid Fulda. Efter att kört omkring i 2 timmar på småvägar och letat efter en camping så hittade vi till slut en i den lilla byn Schlitz. Campingen låg intill ett friluftsbad. Det var dåligt att vi som campinggäster endast hade tillgång till kallvattendusch. Men fördelen är ju att man står inte så länge i duschen.

Det var f.ö. "jävligt"  irriterande att inte hitta en camping. Generellt så tycker jag att tyskarna är mycket dåliga på att skylta för sina campingplatser.

Efter en natt utan regn så vaknade vi och bestämde oss för att åka tidigt. Som frukost åt vi "varma koppen" då vi inte hade något annat. Solen lyste och det såg bra ut.....men vad är det i horisonten. Svarta moln, snabbt som attan rev vi tältet och började packa motorcykeln. Hann precis få halva motorcykeln under tak, när himlen öppnade sig.

Stackars de ungdomar som inte hade sett regnmolnen komma. De stod nu i hällande ösregn och rev tältet.

Vi däremot kunde nu i lugn och ro med bakdelen av motorcykeln under tak fortsätta med vår frukost och packa färdigt. Startade färden i ösregn. Efter ca 7 mil slutade regnet att falla.  Bestämde oss för att åka raka vägen hem till Vallåkra. Åkte över Hamburg - Puttgarden - Rödby - Helsingör - Helsingborg - Vallåkra.

Klockan 20,25 stannade vi utanför garaget i Vallåkra.

Totalt hade vi åkt 3448 km på denna semester.

Banno och Birgit Knudsen,  Vallåkra.

bidrag med din egen reseskildring.

Skicka text o bilder till Mebmastern så ordnar han detta.